پرچم های سیاه پیش از قیام

پرچم سیاه

به اهتزاز در آمدن پرچم های سیاه از خراسان در منابع دینی به عنوان نشانه ظهور بیان شده ودرباره آن، روایاتی از معصومین(ع) رسیده است. مضمون این روایات آن است که پیش از ظهور حضرت مهدی(عج) در منطقه خراسان(خراسان قدیم: قسمت های زیادی از ایران، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان)انقلابی برپا می شود ومردم در حالی که پرچم های سیاه به اهتزاز در آورده اند، به حرکت در می آیند.(۱)

امام باقر(ع) می فرماید:«پرچم های سیاهی از خراسان بیرون می آید و به جانب کوفه به حرکت در می آیند، پس چون مهدی(ع) ظاهر شود، اینان وی را دعوت به بیعت

می کنند.»(۲) برخی احتمال داده اند که منظور از خروج پرچم های سیاه از خراسان، همان قیام ابومسلم خراسانی در سال۱۴۰ ه ق علیه حاکمیت هزار ماهه بنی امیّه است.(۳) که به از هم گسستن حکومت بنی امیّه و روی کار آمدن بنی عباس انجامید. این احتمال که مهم ترین مستند ودلیل آن روایت زکار است به جهت ضعیف السند بودن روایت وغیر قابل اعتماد بودن راوی، درست نیست. افزون بر این، تطبیق این نشانه بر شورش ابومسلم خراسانی در بیش از یک قرن قبل از تولد حضرت مهدی(عج) ونشانه ظهور دانستن آن، بسیار بعید است.

حضرت امیر(ع) نیز فرموده است:«هنگامی که شنیدی پرچم های سیاه از خراسان به سوی جهان عرب روی آورده و تو در صندوقی در بسته قرار داشتی، به هر صورت ممکن، آن را بگشا تا تحت آن پرچم ها قرار بگیری ».(۴) در روایتی دیگر از امیر المومنین می خوانیم: از مشاهده سه نشانه منتظر فرج باشید: اختلافات شامیان، پرچم های سیاه از خراسان و صیحه آسمان در ماه رمضان.(۵) هنگامی که پرچم های سیاه از طرف خراسان به حرکت درآمد، به سویش بشتابید ولو با سینه خیز رفتن از روی برف ها، که خلیفه خدا حضرت مهدی در میان آن است.(۶)

منابع:

  • بحارالانوار، ج۵۲،ص۲۱۷؛غیبه طوسی، ص۴۵۲.
  • همان.
  • تاریخ غیبت کبری، ص۴۸۵.
  • معجم احادیث الامام مهدی(ع)،ج۳،ص۷۹.
  • غیبه نعمانی، ص۱۳۳؛بحارالانوار،ج۵۲،ص۲۲۹؛منتخب الاثر،ص۲۲۰.
  • بحارالانوار،ج۵۱،ص۸۲- کشف الغمه،ج۳،ص۲۶۲- الزام الناصب، ص۱۰۰.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *