نیمه شعبان

در سحر پانزدهم شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری در شهر سامرا حضرت مهدی(عج) چشم جهان را روشن کرد.

شب نیمه شعبان، شب بسیار مبارکی است و امام باقر(ع) فرمودند: آن شب پس از لیله القدر، بهترین شب ها است. در شب نیمه شعبان، خواندن دعایی سفارش شده است که مطلع آن چنین است:

اللّهم بحق لیلتنا هذه و مولودها و حجّتک و موعودها الّتی قرنت الی فضلها فضلا فتمت کلمتک صدقاً و عدلا (ادامه در کتاب نجم الثاقب، باب یازدهم آمده است)

در نیمه شعبان زیارت حضرت امام حسین (ع) و همچنین زیارت امام زمان (ع) مستحب است.

امام صادق (ع) فرمود: « شب نیمه شعبان، بهترین شب بعد از شب قدر است و خواندن دو رکعت نماز در شب نیمه شعبان بعد از نماز عشاء مستحب است، در رکعت اول بعد از حمد، سوره کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد سوره توحید خوانده شود.»

غسل و شب زندهدارى و عبادت در این شب، فضیلت بسیار دارد. این شب در نزد خدا چنین مقامى دارد که ولادت با سعادت امام زمان (ع) در سحرگاه این شب واقع شده و بر عظمت و رونق آن افزوده است.

ضمناً روایاتى به ما رسیده است که نیمه شعبان همان شب قدر و تقسیم ارزاق و عمرها است و در بعضى از این روایات آمده که شب نیمه شعبان، شب امامان (ع) است و شب قدر، شب رسول خدا (ص) است.

از اعمال این شب، خواندن دعاى کمیل در سجده است روایت شده که کمیل گوید دیدم حضرت على (ع) این دعا را در شب نیمه شعبان در سجده خواندند.

نقل شده: رسول اکرم (ص) فرمود: شب نیمه شعبان در خواب دیدم جبرئیل بر من نازل شد و فرمود:اى محمّد (ص) در چنین شبى خوابیده‎اى؟ گفتم: این شب چه شبى است؟

فرمود: شب نیمه شعبان است برخیز. مرا بلند کرد و به بقیع برد و سپس جبرئیل فرمود: سرت را بلند کن زیرا در این شب‎ها درهاى رحمت خدا در آسمان به روى بندگان باز است، همچنین درِ رضوان، درِ آمرزش، درِ فضل، درِ توبه، درِ نعمت، درِ جود و سخاوت، درِ احسان باز است، خداوند به عدد پشم‎ها و موهاى چرندگان در این شب گنهکاران را آزاد مى‎کند، پایان عمرها در این شب، تعیین مى‎گردد، رزق‎هاى یک سال در این شب تقسیم مى‎شود و حوادث یک سال در این شب معیّن مى‎گردد.

اى محمد! کسى که این شب را با تکبیر و تسبیح و تهلیل و دعا و نماز و قرائت قرآن و اطاعت و خضوع و استغفار بسر برد، بهشت منزل و سراى او است، و خداوند گناهان گذشته و آینده‎اش را مى‎آمرزد … اى محمد(ص) این شب را احیاء بگیر و به امت خود دستور بده آنها نیز این شب را احیاء بدارند و با عمل به سوى خدا تقرب جویند، چرا که این شب شبى شریف است.

تعجیل در ظهور امام زمان(عج) صلوات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *