اشتراط السّاعه

به معنای«نشانه های برپایی قیامت»است. در معنای روایی، ازبرخی نشانه های ظهور، به عنوان نشانه های بر پایی قیامت یاد شده است. مانند:خروج دجّال، آشکار شدن خورشید در ناحیه مغرب، نزول عیسی(ع)از آسمان و….

پیامبر(ص) می فرمایند:«ده چیز،پیش از برپایی قیامت، ناگزیر رخ خواهد داد:خروج سفیانی و دجال، پیدا شدن دود وچهار پا، خروج قائم، طلوع خورشید ازمغرب وفرود آمدن عیسی(ع) ازآسمان، فرو رفتن(در زمین) درناحیه مشرق وفرو رفتن در منطقه جزیره العرب، آتشی که از انتهای عدن بر می خیزد ومردمان را به سوی صحرای محشر می کشاند.»(۱) برابراین حدیث، خروج سفیانی و دجال، طلوع خورشید از مغرب و……از نشانه های قیامت است وحال آن که در روایات دیگر، آن ها به روشنی از نشانه های ظهور معرفی شده اند. البته همه این رخدادها که از وقوع آن ها خبر داده شده، چه به عنوان نشانه های ظهور وچه به عنوان نشانه های ظهور وچه به عنوان نشانه های قیامت، پیش از برپایی قیامت-هر چند با فاصله زیاد- واقع خواهند شد. با این حساب، آن چه در طول دوره غیبت کبری واقع شود، به طور طبیعی پیش از برپایی قیامت واقع شود، به طور طبیعی پیش از برپایی قیامت واقع شده و در نتیجه از نشانه های قیامت است.(۲) براین اساس، همه نشانه های ظهور، به گونه ای نشانه های قیامت هم هستند، ولی همه نشانه های قیامت، نشانه های ظهور نمی توانند باشند، زیرا ممکن است برخی از آن ها پس از ظهور حضرت مهدی(ع)واقع شوند.(۳)

البته یکی از نشانه های حتمی قیامت، ظهور حضرت مهدی(ع) است. واما اشراط ساعت در احادیث اهل سنت ده چیز است:خروج دابه الارض، طلوع خورشید از مغرب، نزول حضرت عیسی(ع)، خروج دجال، فتح یأجوج و مأموج، آتشی که از قعر عدن خارج می شود، دخان، طوفان یا گردباد، خسفی در مشرق، خسفی در مغرب وخسفی در جزیره العرب.(۴)

منابع:

  1. بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۱۲.
  2. تاریخ الغیبه الکبری، ج۲، ص۲۴۸.
  3. برترین های فرهنگ مهدویت در مطبوعات، ص۱۹۸.
  4. عقد الدرر، ص۳۲۷؛صحیح مسلم، ج۴، ص۲۲۲۶.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *