جمعه

به سکون میم به معنی هفته و به ضمّ میم، نام یکی از روزهای هفته است.(۱) روز جمعه از چند جهت اختصاص به امام زمان(عج) دارد. یکی آن ولادت حضرت در آن روز بوده است. دیگر آن که ظهورآن جناب در روز جمعه خواهد بود.(۲) انتظار فرج در آن روز بیشتراز روزهای دیگر است، بلکه عید بودن روز جمعه و شمردن آن را به عنوان یکی از اعیاد چهارگانه، به جهت آن است که  در این روز زمین را از لوث شرک و کفر و از وجود ملحدین و کافرین پاک می فرماید.(۳)

راوی می گوید : خدمت امام علی النقی(ع) رسیدیم و گفتم: ای سیّد من! حدیثی از رسول خدا(ص) روایت شده که معنای آن را نمی فهمم. فرمود: چیست؟ گفتم: با روزها دشمنی نکنید که آن ها با شما دشمنی خواهند کرد. حضرت فرمود: مراد از ایام، ما هستیم. مادامی که آسمان ها و زمین بپاست. شنبه اسم رسول خدا(ص) است و یکشنبه امیرالمومنین(ع) و دوشنبه حسن و حسین(ع) و سه شنبه علی بن حسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد(ع) و چهارشنبه موسی جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی(ع) و منم و پنجشنبه فرزندم حسن(ع) و جمعه فرزند فرزندم است و به سوی او اهل حق جمع می شوند.(۴) سفیانی نیز در روز جمعه خروج می کند.(۵)

در فضیلت روز جمعه پیامبر(ص) فرمودند: روز جمعه، بهترین روز هاست و نزد خداوند از روز عید قربان و عید فطر ارجمند تر است.(۶)

همچنین امام باقر(ع) فرمودند: خوبی و بدی در روز جمعه دو چندان می شود.(۷) امام صادق(ع) نیز در روز جمعه، عملی را برتر از صلوات برمحمد وآل محمد نمی داند.(۸) پیامبر(ص) فرمود: « خداوند در روز جمعه، ششصد هزار نفر را ازآتش آزاد می سازدکه همه مستحق دوزخ بوده اند».(۹)

اولین کسی که جمعه را جمعه نامید کعب بن لُوَی بن غالب- یکی از اجداد پیامبر(ص)- بود. پیش از آن، این روز را عروبه می گفتند.(۱۰)

منابع:

۱ -معارف و معاریف ، ج۴، ص۱۹۲.             ۲ – بحارالانوار ،ج۵۲، ص۲۷۹.

۳ – مفاتیح الجنان ، اعمال روز جمعه.           ۴ – مفاتیح ،باب اول، فصل پنجم.

۵ – بشاره الاسلام ، ص۱۹۲.                      ۶ – بحارالانوار ،ج۸۹، ص۳۶۷.

۷ – ثواب الاعمال ، ص۱۷۲.                         ۸ – خضال ،ص۳۹۴.

 ۹ – بحارالانوار ،ج۸۹، ص۲۶۸و ج۵۹، ص۳۶.    ۱۰ – معارف و معاریف ،ج۲، ص۵۶۰.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *