آزمون یاران حضرت مهدی (عج)

همه انبیاء ومصلحان الهی ،هسته های اصلی نهضت خویش را با آزمایش برگزیده اند ،چرا که راه دشوار است وآمیخته با رنج ها ،وبدون داشتن یارانی آبدیده ،سرد وگرم چشیده،فداکار و وفادار، نمی توان خطر کرد. طالوت،که در روایات ،یاران مهدی(عج)به یاران او تشبیه شده اند،(۱) در نبرد با جالوت،لشکریانش را با تشنگی آزمود.تن پروران ونا شکیبایان نظم را برهم زدند،حریصانه به آب افتادند،ولی صبورمردان ازآن لب تر نکردند. از این راه، روشن شد که گروه نخست ارزش و توان همراهی با طالوت را ندارند و سرانجام، در رویارویی با سپاه دشمن، وحشت آنان را فرا گرفت واز جنگیدن باز ماندند؛ولی گروه دوم که ایمان فکری وبصیرت واقعی داشتند، همه پیروزی را در اختیار خدا دیدند وصبورانه مقاومت ورزیدند. یاران مهدی(ع)نیز برای رسیدن به درجه شایستگی همراهی،از غربال های گوناگون گذر داده می شوند وپس از پیمودن مراحل دشوار،به قله رفیع نصرت بالا می روند.

پاره ای آزمایش ها پیش از قیام صورت می گیرد وپاره ای پس از آن . طولانی شدن غیبت،فتنه ها،فریبندگی ها،افکار باطل،جاه ومقام،جلوه فروشان،محراب داران،دین به دنیا فروشان،عالم نمایان و….بسیاری از منتظران را از راه باز می دارند.به میزان درجات ایمان وگذرازآزمون ها، منتظران متمایز می شوند وبه میزان مایه های ایمانی، در یاری امام بریکدیگر پیشی می جویند. به فرموده امام صادق(ع):«در وقت ظهور، برخی یاران، شب در بستر ناپدید می شوند و فردای آن در مکه اند و گروهی روز در آسمان راه می سپارند. گفتم:فدایت شوم کدام یک ایمانشان بیشتر است؟فرمود:آن که در آسمان حرکت می کند.»(۲)

پس از گرد آمدن نیروها، آزمون ها سخت ترمی شود. امام با آزمون های جسمی و روانی، باورها را به آزمایش می گذارد. از جمله، همانند طالوت که سپاهیانش را با تشنگی آزمود، یاران امام نیز با تشنگی امتحان خواهند شد.(۳) فراتر از آن، امام بی پروا به باورهای خرافی و عوامانه  حمله می برد ومعارف به دور از دسترس و پوشانده شده در غبار فراموشی را آشکار می سازد. در این تکان های فکری، صاحبان بصیرت ومعرفت، تزلزلی به خود راه نداده و استوار بر جای می مانند، ولی آنان که در باورهای خود ناخالصی دارند واندیشه را از سرچشمه نگرفته اند ودر حقانیت امام تردید کرده اند، از پیرامون حضرت پراکنده می شوند.(۴)هنگام سخنرانی امام در مسجد کوفه وتخریب دیوار مسجد پیامبر، تفاوت های فکری وبینش همراهان به بوته آزمایش در می آید و رتبه یاران در پیروی فرامین امام ارزیابی می شود.(۵)

 

منابع:

۱.غیبه نعمانی، ص ۳۱۶

۲.بحارالانوار،ج۵۲،ص ۳۵۶

۳. غیبه نعمانی،ص ۳۱۶

۴.چشم به راه مهدی،ص ۳۷۱

۵. بحارالانوار،ج۵۲،ص ۳۸۶

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *